Opgaver til matematik & informatik i gymnasiet

Motivation


Frank Olsen

Jeg hedder Frank Mølgård Olsen. Jeg er år. Slutningen på det klassiske arbejdsliv kan så småt skimtes i det fjerne. Hvor er tiden dog blevet af?

Efter over 35 år som gymnasielærer har jeg besluttet, at nu vil jeg dele lidt ud selv, mens tid er!

Jeg har altid været en flittig låner af andres materiale, men nu er tiden kommet, hvor jeg også giver et lille bidrag - bedre sent end aldrig. Konfutse sagde: "Den, som går i andres fodspor, kommer aldrig først", så det må blive ved det.

En grundlæggende ting i min undervisning har altid været humoren. Her kan jeg bedst lide de lidt mere kryptiske/platte ting (i familie med far-jokes, onkel-jokes eller hvad de nu kaldes). Eksempler kan findes nogle rundt omkring på disse sider, så kan I jo se, om I også synes, de er sjove

Opgaver til matematik


Som studerende var jeg med til at skrive en bog om lineær programmering, men i job er det aldrig lykkedes mig at skrive nogle større undervisningsmaterialer i matematik.

Der er altid kommet nye reformer, forsøg o.l., som har "ødelagt" noterne, så det er aldrig rigtigt blevet til noget holdbart.

MEN til gengæld har jeg efterhånden fået lavet en masse små opgaver, som ligger i rummet mellem klassiske hjemmeopgaver og større projekter.

Typisk har jeg brugt opgaverne til afveksling, afslutning, brobygning eller lignende, og som kan afvikles på et eller to korte moduler eller et langt modul.

Der er ca. 30 stk i pdf-format, som jeg har bestræbt mig på skal være lige til at udprinte og bruge.

Find opgaverne her: Pdf

Noter og opgaver til Informatik C


Informatik datalogi computerscience

Jeg startede med at undervise i computere og programmering, da det hed datalogi. Det samme navn som det ene af mine universitetsfag. Det var i 1988. Vi havde Piccoloer og Piccoliner fra Regnecentralen. Til mit første datalogihold insisterede jeg på at købe IBM PC'ere, og jeg fik lov til at købe 4 brugte maskiner. De kostede formuer dengang, selv om de kun havde 10 Mb harddisk og 1 Mb ram.

Senere blev faget omdøbt til informatik. Det har haft en noget omtumlet tilværelse under de forskellige reformer. På det sidste har mine elever typisk været 3g'ere, som - hvis jeg skal være ærlig - nok har anset informatik C for at være "det mindste af flere onder". Det har dog ikke fjernet fornøjelsen ved at undervise i det. Det gør heller ikke så meget, at det er 3g'ere, som er gode til at tage fra.

Det er endt op med, at jeg pludselig står med en masse noter til forskellige emner på C-niveau, som hermed stilles til rådighed for alle. Jeg har lagt særligt vægt på, at der er en masse øvelser og opgaver til noterne (over 60 i alt), så man kan starte med et kortere oplæg, og dernæst lade eleverne arbejde selv.

Find materialet her: Pdf

×

Min historie


Frank Olsen

Frank Mølgård Olsen

Jeg er født i Hørby i den østlige del af Vendsyssel. I en ung alder blev jeg adopteret af mine besteforældre, som var en ganske almindelig arbejderfamlie. Det lykkedes,som den første i familien, at tage en studentereksamen og derefter komme ind på universitetet. Læs mere om dette ved siden af. Jeg er gift og har to børn, som begge er fløjet fra reden. Den ene er gymnasielærer i dansk og engelsk, og den anden har taget en bachelor i medicin, men læser nu historie, så æblerne falder ikke langt fra stammen (kun på fagene!). I de sidste 16 år har vi boet på Holtegaard i det sydøstlige Vendsyssel. Her har vi ca. 10 heste (oldenborgere), som vi bruger til ridning, hestevognskørsel og avl. Endelig har vi bed and breakfast i den ene ende af stuehuset, så du er velkommen til at kigge forbi, hvis du skal besøge denne fantastiske landsdel: Holtegaard B&B

RUC

Uddannet på Roskilde Universitetscenter

Fra 1980-1988 tilbragte jeg det meste af tiden på RUC. Der var et meget inspirerende miljø på matematik med Mogens Niss, Stig Andur Petersen m.fl. Jeg var meget i tvivl om, hvad mit andet fag skulle være, både fysik, kemi, biologi, datalogi og idræt var oppe at vende, men til sidst valgte jeg datalogi, som i de år eksploderede i antal studerende. I et halv års orlov cyklede jeg 6500 km rundt i Europa sammen med nogle gode venner. Desuden havde jeg et vikariat ved siden af mit studium på Hørby Efterskole. Men til sidst endte det med, at jeg blev færdig som cand.mag. i matematik og datalogi - jo, det er rigtigt nok - RUC var en decideret gymnasielæreruddannelse den gang, så alle blev cand. mag. Senere fik jeg tilbudt at konvertere til cand.scient., men det har jeg nu ikke gjort. Vi er jo ikke så mange cand.mag'er i matematik og datalogi!

DG Dronninglund Gymnasium

Arbejdet 35 år på Dronninglund Gymnasium

Det stod nok ikke i kortene, at jeg skulle blive på Dronninglund Gymnasium næsten hele mit arbejdsliv, men som tiden er gået, har der været udfordringer nok, og når det kombineres med en fantastisk arbejdsplads, hvorfor så skifte? Vi gik fra en hel klassisk 45 minutters model hen over en masse pædagogiske og didaktiske projekter/forsøg: Dobbeltmoduler,14-dages skemaer, blokdage, supervision, Kubus-metoden,læringsstile,flipped classroom, Ny Nordisk Skole, præstationsfrigørelse etc. I 2008 blev jeg inspektor (eller uddannelsesleder, som det hedder nu) med ansvar for it, skemalægning og eksamensplanlægning. Det var et meget spændende job, men heldigvis havde jeg næsten altid lidt undervisning ved siden af de administrative ting, hvilket jeg også har nydt meget. For et par par år siden gik jeg på halv tid (med supplerende pension), og nu har jeg et 3g-hold i matematik og er fortsat ansvarlig for gymnasiets it-system.

Kontakt mig.


Kommentarer, gode råd, tips eller lignende, så skriv endelig til mig.

Powered by Rolf Knasen